Un any més, el proper 19 de novembre, de 9h a 13 h, tindrà lloc la jornada “Ciència i Tecnologia en Femení” simultàniament al Parc Bit, al CentreBit Menorca i al Centre Bit Eivissa. La jornada comptarà amb l’assistència del següent alumnat:
- Mallorca: alumnat de 4t d’ESO de l’IES Felanitx, alumnat de 4t d’ESO del Col·legi La Miraculosa (Palma) i alumnat de 3r d’ESO de l’IES Ramon Llull (Palma).
- Menorca: alumnat de 4t d’ESO de La Salle de Maó i alumnat de 3r d’ESO de La Salle d’Alaior.
- Eivissa: alumnat de 3r i 4t ESO del Col·legi Mare de Déu de les Neus (Sant Josep de Sa Talaia).
El projecte anomenat “Ciència i Tecnologia en Femení” enguany celebra la seva novena edició i té com objectiu principal augmentar el percentatge de l’alumnat femení que tria l’especialitat de ciències o tecnologia en educació secundària i superior. Està sota la coordinació de l’Associació de Parcs Científics i Tecnològics d’Espanya (APTE) i a partir del 4 de novembre es durà a terme a un total de 17 parcs tecnològics membres d’APTE arreu d’Espanya.
Aquesta és una de les activitats relacionades amb el foment de vocacions científiques i tecnològiques (STEM) per contribuir a reduir la bretxa de gènere existent en aquests àmbits impulsada per la de la Direcció General d’Innovació i Transformació Digital del GOIB a través de la Fundació Bit. (Podeu consultar la web https://www.fundaciobit.org/stem/ per veure més detalls.)
En aquesta línia tindrà lloc la taula rodona: Per què vaig decidir estudiar STEM?, a càrrec de 4 científiques de les Illes Balears de reconegut prestigi. Ens explicaran per què van triar una carrera STEM, en què consisteix la seva feina i oferiran alguns consells per escollir estudis STEM. Un cop finalitzada la jornada es penjarà el vídeo al canal de Youtube de la Fundació Bit. Intervendran:
- Helena Antich, Graduada en Física per la Universitat de Barcelona i Màster en Sistemes Intel·ligents per la Universitat de les Illes Balears, Technical Delivery Manager d’Atmosphere a Meteoclim (Grup WDNA) (intervendrà des del Parc Bit).
- Dolores Ordóñez Martínez, Doctora en espais de dades de turisme en destinacions turístiques intel·ligents per la Universitat de les Illes Balears i Màster Executiu en Innovació, Directora d’AnySolution, vicepresidenta de Turistec i vicepresidenta del Hub Espanyol de Gaia-X (intervendrà des del Parc Bit).
- Elena Cefalì, Llicenciada en Biologia i Doctora en Medi Ambient. Fins ara coordinadora de l’Estació de Recerca Jaume Ferrer a Menorca (GOIB/COB-IEO/CSIC) (Intervendrà des del Centre Bit Menorca) (intervendrà des del Centre Bit Menorca).
- Estella Matutes, llicenciada en Medicina (UB) i PhD (U Londres). Emeritus Reader i Consultora de l’Institut d’ Investigació de Càncer i Hospital Royal Marsden de Londres.(Intervendrà des del Centre Bit Eivissa).
Durant la jornada, l’alumnat també tendrà l’oportunitat de visitar l’exposició “Dones que van canviar el món” (https://ja.cat/donesquecanviarenelmon) i “Dones que canvien el món” (https://ja.cat/donesquecanvienelmon). Així podran conèixer la feina de científiques i tecnòlogues de prestigi al llarg de la història i també exemples de dones del seu entorn, com algunes de les ponents de la taula rodona. L’objectiu és visibilitzar la seva tasca i crear referents femenins propers per incentivar les vocacions STEM. Aquesta exposició la poden sol·licitar tots els centres escolars amb alumnes de 1r-4t d’ESO que ho desitgin a través d’aquest formulari: https://ja.cat/ExpoDonesSTEM. (Veure la notícia completa aquí).
Els estudiants també realitzaran dos tallers pràctics:
- Tallers de robòtica, impressió 3 D i de produccions audiovisuals a càrrec del Servei de Digitalització de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu (Conselleria d’Educació i Universitats).
- El taller per participar al Concurs d’ODS (organitzat per APTE) que consistirà en l’elaboració d’un vídeo de 3 minuts proposant solucions per la temàtica de l’objectiu núm.11: Ciutats i Comunitats sostenibles per part de cada grup, format per 6 persones liderats per una noia. Els 6 integrants del grup finalista de Mallorca, Menorca o Eivissa rebran premis de l’àmbit STEM i participaran a la final nacional d’APTE que tindrà lloc el 22 d’abril del 2027, lloc per confirmar.
A més, tots els alumnes de 1r a 4t d’ESO de les Illes Balears que visitin l’exposició, tant física com virtualment, podran participar al “Concurs TecnoRelats: El futur en 100 paraules 2026/27“.
El concurs consisteix en superar correctament un qüestionari de 10 preguntes sobre l’exposició i si les encerta optarà a redactar el tecnorelat. L’alumnat que vulgui participar ha d’emplenar el formulari TecnoRelats: El futur en 100 paraules ( https://ja.cat/tecnorelats2627 ) que, automàticament, s’enviarà al departament de Societat Digital d’IB Digital per a la posterior avaluació i selecció dels guanyadors.
Podeu consultar els premis de “gadgets” tecnològics per l’alumnat i monetaris pel centre escolar amb la puntuació mitja més alta a les bases del concurs aquí.
